janenannekescandinavie.reismee.nl

Maandag 20 juli 2015

Deze dag zijn we om ongeveer 09:00 uur van de camperplaats vertrokken en zijn later nog even Mosjoen in geweest, alleen door het centrum gereden want het was net zo als bij ons op maandagmorgen alles dicht. Verder gereden en bij Majavatn gestopt bij de grens Noord Noorwegen, koffie en thee gedronken. Nu staan we op een camping in Trones, kunnen een wasje draaien en wat internetten. Morgen gaan we naar Trondheim.

Zondag 19 julli 2015
Gisterenavond is het begonnen te regenen en vanmorgen regende het nog, dus we zijn maar niet gaan wandelen in het Nat. Park. Nadat we de sleutel ingeleverd hadden zijn we richting Mosjoen gereden. Bij het plaatsje Stødi was de Poolcirkel en zijn daar even gestopt, een Nederlandse motorrijder heeft nog foto's van ons gemaakt bij het monument en wij van hem natuurlijk. Hij ging naar de Nordkapp via de Lofoten. Er was een vrouw (jong) met een Husky van een jaar oud in een informatie tent over de Nationale Parken in Noorwegen, die vertelde dat zij heeft een opa van 90 jaar en die heeft nog nooit meegemaakt dat de sneeuw zo lang bleef liggen in de zomer. Bij Skonseng zijn we in de Setergrot geweest, een van de grootste van Noorwegen. Via een steile afdaling kwamen we diep in de grot met brugjes over snel stromend water. Ook was er een plek waar een beer had geleefd aan de sporen te zien, ze weten niet wanneer dat is geweest, kan ook honderd jaar geleden zijn. In een spleet daar beneden zat een granieten kei van anderhalve mtr. doorsnee en die kwam niet voor hier in de bergen. Waarschijnlijk nog dat hij er tussen gekomen is vanuit de ijstijd. Het schijnt dat die granieten stenen alleen in Zweden voor komen. Na diverse haarspeldbochten en steile hellingen en diepe dalen staan we nu op een camperplaats voor de nacht aan een meer bij het plaatsje Sandvid. Net voor Mosjoen. Morgen rijden we verder zuidwaarts, dan zoeken we een camping met was en wifi mogelijkheden.

Zaterdag 18 juli 2015

Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen en zijn daarna naar een groot winkelcentrum gereden in Bodo. Daar wat boodschappen gedaan en zijn verder gereden over een stukje #80 en kort daarna de # 812 op, een binnenweg zeg maar. Leuk rijden weinig verkeer en wat klim en daal werk met haarspeld bochten. Ook hadden we op deze route weer tunnels en mooie bruggen, bij een brug over een kolkende rivier waar het water een en al draaikolk was. Daar gestopt voor nog wat foto's. En heel veel schapen op en langs de weg, ze liggen soms gewoon op de rijbaan. En toch zie daar geen shorma tentjes in de buurt. Om een uur of drie reden we en zagen we vanuit de berm links een eland de weg op lopen, er kwamen er nog twee achteraan. Anneke zat met het fototoestel op schoot dus die heeft gelijk foto's gemaakt. Een met een prachtig gewei. Even later liepen ze op een mooi open stuk, dus schieten maar. Foto's hoor. Ze bleven mooi staan, toen ik te dicht bij kwam gingen ze het dichtere struikgewas in. Wij weer verder en vier minuten later zagen we er weer twee aan de overkant van een plas. Kon mooi vanuit de auto met de telelens foto's maken, maar ze bleven naar je kijken. Toen kwam er Noorse auto die stopte en een man kwam naar ons toe, bleek een Nederlander te zijn,die had ze zelden zo dichtbij gezien. Toen dachten ze ja drie hollanders, we gaan er van tussen. Weg waren ze. Zo zie je al die tijd in Zweden en Noorwegen alleen heel veel bordjes van elanden en binnen een paar minuten zie er vijf. Daarna reden we de E6 op en zijn gestopt bij het Junkerdal nationaal park en staan nu op een camping daar in de regen, maar met internet.

Vrijdag 17 juli 2015
Na vanmorgen vuil water geloosd en vers water ingenomen te hebben zijn we naar Moskenes vertrokken. We waren net 10 minuten aan het rijden toen we 2 elanden zo'n 20 mtr. van de weg zagen lopen. Gelukkig had een bus ze ook gezien dus die was gestopt. Langs de E10 had je ook het Viking museum , met een heel mooi gebouw van hout met er binnen alles over de Vikingen hoe ze leefden. Zo was er ook een knul uit Nederland die daar vakantiewerk deed en als hobby leer bewerken had, hij zei dit is leuker dan vakken vullen. Zo waren er meer mensen die bv. hout bewerking deden of aan het weven waren. We hebben daar ook nog zo'n 1,5 km gelopen naar een Vikingschip dat ergens beneden in het water lag en we ook weer 1,5 km terug berg op moesten. Na wat gesnackt te hebben daar, zijn verder gereden met af en toe een stop voor mooie uitzichten. Ook hebben we mooie bruggen en tunnels gehad. De wegen zijn hier soms bar slecht met gaten en scheuren. We staan nu 17:15 uur in de eerste lane voor de boot van 19:30 uur naar Bodø. Als het goed is zo'n drie uur en drie kwartier varen. Op het ogenblik regent het hier en dan is het weer even droog. Om zeven uur vanavond gingen we de boot op en om kwart over elf meerden we aan in Bodo. Er was wel een flinke deining maar we waren niet zeeziek geworden gelukkig. Het weer is hier beter dan op de Lofoten, helder met wat lichte bewolking. Daar staan we nu op Camping Bodøsjøen. Half twaalf en nog steeds licht. Morgen gaan we de stad verkennen.

Donderdag 16 juli 2015

Na een lekker nachtje geslapen te hebben zijn we vanmorgen vanaf de Gullesfjord Camping vertrokken richting het zuiden van de Lofoten. Het is een prachtig gebied met bergen en fjorden. Zijn een paar keer gestopt voor de mooie uitzichten en om koffie en thee te drinken. Reden weer door diverse tunnels van 100 mtr. tot 6000 mtr. en in die lange tunnels ga je soms steil naar beneden en omhoog soms 7 a 8 %. In Svolvaer hebben we de camper in het centrum geparkeerd en zijn langs de havens gelopen en bij het touristinformatie centrum rondgekeken. Mooi haven plaatsje met leuke eettentjes en winkels. Rond drie uur zijn we verder gereden via Kabelvag en zijn nu op Lyngvaer Lofoten Bobilcamping. En kijken op het water van de Vestfjorden. De meeuwen hebben het goed hier, ze wachten op de vissers die hier bij de steiger, als ze aankomen, de vis schoonmaken en de rest aan de meeuwen geven. Het is wel bewolkt hier en fris.

Woensdag 15 juli 2015

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Gullesfjord, nadat we onderweg een parkeerplaats op reden zagen we voor ons een mooie vos, toen hij ons zag verdween hij. Even later liep hij naast ons boven tegen de berg, maar omdat er iemand met een hond kwam ging hij er vandoor. Heb nog wel iets van hem op de foto. Verderop kwamen we op de King Olavs weg E10 met brug. Aan het begin van de middag kwamen we bij de camping aan, daar we weer wifi hebben eerst een poosje alle berichten en foto's op het verslag gezet. Een uurtje na het avondeten zijn we gaan wandelen naar de waterval in de buurt. Was wel weer klimmen en dalen over een smal paadje maar we hebben het gered. Je hoef hier tegen je kinderen ook niet te zeggen,als het donker wordt moet je binnen komen. Blijft licht. Morgen misschien verder de Lofoten in.

Maandag 13 juli 2015
Vanmorgen lekker uitgeslapen en zijn na het ontbijt vertrokken vanaf de Alta River Camping naar het Alta Museum net buiten Alta. Hier waren ook van die rots-tekeningen te zien, deze zijn zo'n 3000 tot 6000 jaar oud. We hebben daar een wandeling over het park gemaakt van 3,1 km. Gisteren hadden we een slechte wifi verbinding zodat ik er geen foto's op heb kunnen zetten van het weekend. Dit even ter info. Na Alta zijn we verder gereden via E6 waar er op sommige stukken flink aan de weg gewerkt werd. En al die tijd rij je langs de fjorden, ga je stijl omhoog en naar beneden met mooie uitzichten. We zagen ook nog twee Elanden, maar die waren een paar honderd meter ver in zo'n drassig land, en div. rendieren, maar je kan niet stoppen zoals in Canada, je heb aan een kant vangrail en aan de andere kant een schuine berm of aan twee kanten een schuine berm. De wegen liggen allemaal verhoogd, kunnen ze makkelijker de sneeuw kwijd zeker. Dit was in Zweden ook zo. Nu hebben we een stop gemaakt bij een camping in Rotsund. Geen Wifi.

Dinsdag 14 juli 2015
Vandaag vertrokken rond 08:15 uur van camping Rotsundelv in Rotsund richting Narvik, div. stops gemaakt voor uitzicht op de Fjorden en voor koffie en thee. Heel veel elanden gezien, op de borden onderweg, maar nog niet dichtbij. Ook veschillende roofvogels gezien. Gisterenavond op de camping hoorden we een helicopter laag vliegen, bleek dat ze de hoogspanningskabels aan het controleren waren. Zit er een mannetje met z'n voeten buitenboord te controleren of de draadjes nog vast zitten zeker. Zo maak je nog wat mee. We hadden gezien dat je met een kabelbaan naar boven kon in Narvik en deze was het hele jaar door geopend. Kom je daar, mis gesloten. Na wat boodschappen gedaan te hebben zijn we maar terug gereden naar de E10 de weg naar de Lofoten waar we nu wild camperen net buiten Herjangen aan een doodlopende weg, dus rustig. Bij Narvik zijn ze bezig met een brug te bouwen over de Herjangsfjord naar de Lofoten en ook zijn ze bezig met nieuwe tunnels op de E6 net voor Narvik. Morgen richting Svolvær, daar heb je een grote camping met van alles, misschien voor een paar dagen. We zullen zien, want ik moet nog aardig wat foto's kwijt op reismee.

Noorwegen

Dag 11 zaterdag 11 juli 2015
Vanuit Kautokeino zijn we vermorgen vertrokken richting Karasjok waar we een Såpmi Park bezocht hebben, Såpmi's zijn het orginele Lappen volk. Ze liepen daar in die mooie gekleurde klederdracht. Ook kon je zien hoe ze leefden in tenten en hutten. Na nog wat boodschappen gedaan te hebben in Karasjok zijn we richting NordKapp gereden. Onderweg hebben nog wel rendieren gezien en een kuddde schapen dat de weg over stak. Daarna door een 6870 mtr. lange Nordkapptunnel met een hellings persentage van 7 % omlaag en omhoog. Daarna nog 3 tunnels van 190 mtr. tot 4440 mtr.. In Honnigsvag lag een groot cruiseschip, dus we waren al bang Eric. En ja hoor ze waren er. Gelukkig niet zo veel. Er waren meer Italianen en Duitsers aan boord. Helaas toen we bijna boven waren op de Nordkapp zaten we in de laag hangende bewolking, dus mist. En koud, het was daar maar 5°C. En bij het monument, het was 18:30 uur, een drukte natuurlijk, we hebben het geprobeerd om alleen een foto te maken van een van ons, lukte niet. Hebben binnen rondgekeken en zijn in de camper gaan eten. De andere morgen,

zondag 12 juli, zijn we om half zeven opgestaan en naar het monument gelopen, en nu was de mist nog erger maar er waren toch 5 personen. Aan een jongen hebben we gevraagt of hij een foto van ons wilde maken. We zijn na een ontbijtje weg gereden van de camperplaats daar in dichte mist, nog geen 50 mtr. zicht. En hoe verder je naar beneden kwam hoe lichter het werd. toen we op de weg naar Alta zaten ging het zonnetje schijnen dat was toch wel lekker hoor. We staan nu op de Alta River Camping, aan de Alta Rivier. Vanavond een lekkere wandeling gemaakt van zo'n anderhalf uur. Morgen gaan we richting de Lofoten met nog wel een tussenstop ergens halverwege.