janenannekescandinavie.reismee.nl

Noorwegen

Zondag 19 julli 2015
Gisterenavond is het begonnen te regenen en vanmorgen regende het nog, dus we zijn maar niet gaan wandelen in het Nat. Park. Nadat we de sleutel ingeleverd hadden zijn we richting Mosjoen gereden. Bij het plaatsje Stødi was de Poolcirkel en zijn daar even gestopt, een Nederlandse motorrijder heeft nog foto's van ons gemaakt bij het monument en wij van hem natuurlijk. Hij ging naar de Nordkapp via de Lofoten. Er was een vrouw (jong) met een Husky van een jaar oud in een informatie tent over de Nationale Parken in Noorwegen, die vertelde dat zij heeft een opa van 90 jaar en die heeft nog nooit meegemaakt dat de sneeuw zo lang bleef liggen in de zomer. Bij Skonseng zijn we in de Setergrot geweest, een van de grootste van Noorwegen. Via een steile afdaling kwamen we diep in de grot met brugjes over snel stromend water. Ook was er een plek waar een beer had geleefd aan de sporen te zien, ze weten niet wanneer dat is geweest, kan ook honderd jaar geleden zijn. In een spleet daar beneden zat een granieten kei van anderhalve mtr. doorsnee en die kwam niet voor hier in de bergen. Waarschijnlijk nog dat hij er tussen gekomen is vanuit de ijstijd. Het schijnt dat die granieten stenen alleen in Zweden voor komen. Na diverse haarspeldbochten en steile hellingen en diepe dalen staan we nu op een camperplaats voor de nacht aan een meer bij het plaatsje Sandvid. Net voor Mosjoen. Morgen rijden we verder zuidwaarts, dan zoeken we een camping met was en wifi mogelijkheden.